JustForex

Spesis ikan yang unik dan menggelikan

Korang suka pancing ikan? aku bet korang tak pernah tengok spesis ikan-ikan yang aku nak cerita ni. Ikan-ikan ni bukanlah mahkluk ikan yang korang boleh tangkap kat kolam belakang umah atau boleh dibeli di Kedai Hassan, Ah Leong, Muthusammy dan sekeluarga tapi ini ikan yang jarang dijumpai dan mungkin telah pupus semasa korang membaca artikel ini.

Goliath Tigerfish (Hydrocynus goliath)
 Ikan Goliath Tigerfish ni boleh dijumpai di Afrika Selatan dan sedap dibuat kari kepala ikan dan boleh dibeli online dengan menggunakan visa card melalui pasar gelap yang haram lagi tak wujud di www.urlmanantah.com. Tapi ikan ni memang pelik, nampak je comel tapi karnivor, tengok gigi pun dah tau.


Goblin Shark (Mitsukurina owstoni)


Ikan ni lagi la nampak pelik. Aku ingatkan ikan todak tapi sebenarnya Ikan Shark yang pernah ditangkap di Jepun dan boleh dijumpai di laut dalam Jepun, Afrika Selatan, dan Portugal.
Kajian saintis menunjukkan 1/4 dari berat ikan sebenarnya berat hati ikan ini. Tahap kebesaran hati ikan ini menjadi tanda tanya dan merunsingkan para pengkaji, namun ikan ini boleh dijumpai 4000 kaki dalam laut dan selalu dijumpai di kabel-kabel di dalam laut.

Blobfish
Ikan ni pelik, muka macam orang, aku tak tau nak terangkan macam mana..jadi aku copy and paste je cerita dia...

"The blobfish inhabits the deep waters off the coasts of the Australian mainland and Tasmania. Scientists warn that over-fishing by trawlers is threatening to make it extinct. The bloated bottom dweller, which can grow up to 12 inches, lives at depths of up to 800m, and is rarely seen by humans" - anorak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...